Volvo to dynamicznie rozwijający się producent samochodów, dlatego idąc z duchem czasu zaczął stawiać na tak ostatnio modną elektryfikację. Choć pierwsze elektryczne Volvo nie jest owocem aktualnych trendów, już w 1976 roku producent zaprezentował swoje pierwsze elektryczne volvo, dostrzegając rosnącą potrzebę bezemisyjnego i taniego transportu. Następne lata przynosiły dalsze innowacje i postępy w doskonaleniu wizji elektrycznego Volvo. W latach 90 pojawił się koncepcyjny model ECC oraz hybrydowy prototyp HEV 98, który działał na zasadach podobnych do współczesnych hybryd. W 2011 roku Volvo stworzyło limitowaną serię elektrycznych Volvo C30, przeznaczoną dla firm i instytucji rządowych w Szwecji. Choć pojazdy te cieszyły się zainteresowaniem, pozostawały w cieniu bardziej popularnych modeli spalinowych. Rok później ruszyła produkcja pierwszej hybrydy plug-in – modelu V60 z silnikiem Diesla. Przełom nastąpił w 2020 roku, gdy Volvo wprowadziło na rynek swój pierwszy seryjnie produkowany, w pełni elektryczny model – XC40 Recharge. Od tego momentu marka co roku prezentuje nowe elektryczne Volvo. Producent początkowo planował, aby w ciągu obecnej dekady zastąpić wszystkie model spalinowe elektrycznymi Volvo, lecz w ostatnich miesiącach narracja wydaje się ulegać zmianie. Aktualnie w pełni elektryczne Volvo to modele: EX30, EX90, EX40 oraz EC40.